Bir Garip MatematikC?

─░pek Yolunda T├╝rkler P├╝f Noktalar─▒ ├Âzet hakk─▒nda bilgi

─░pek Yolunda T├╝rkler P├╝f┬áNoktalar─▒ k─▒sa soru cevaplar tekrar ├žal─▒┼čma sorular─▒ cevaplar─▒ hakk─▒nda ile ilgili konusunda bilgiler

 

1- ─░slamiyetÔÇÖinin HindistanÔÇÖa yay─▒lmas─▒nda etkili olan T├╝rk-─░slam devleti Gaznelilerdir.

2- ─░slamiyetÔÇÖten ├ľnceki T├╝rk Devletlerinde, ├Âlen ki┼činin silah─▒ ve e┼čyalar─▒yla birlikte g├Âm├╝lmesi, ├Âl├╝mden sonra da hayat oldu─čuna inand─▒klar─▒n─▒ g├Âstermektedir.

3- MacaristanÔÇÖda yap─▒lan kaz─▒larda AvarlarÔÇÖa ait pek ├žok tun├ž, g├╝m├╝┼č ve alt─▒n ziynet e┼čyas─▒ bulunmu┼čtur. Bu bilgiye bak─▒larak AvarlarÔÇÖ─▒n de─čerli madenleri tan─▒d─▒klar─▒ s├Âylenebilir.

4- ─░slamiyetÔÇÖten ├ľnce kurulan T├╝rk Devletlerinde, devlet i┼člerinin g├Âr├╝┼č├╝l├╝p karara ba─čland─▒─č─▒ yere Kurultay denir.

5- T├╝rklerin Orta AsyaÔÇÖdan g├Â├ž etmelerinin en ├Ânemli nedeni, Kurakl─▒k nedeniyle ekonomik s─▒k─▒nt─▒ i├žinde olmalar─▒d─▒r.

6- ┬áOrta AsyaÔÇÖda T├╝rklerin takvim d├╝zenlemi┼č olmalar─▒, G├Âkbilim ile ilgilendiklerini g├Âstermektedir.

7- T├╝rkler ├Ânceleri g├Â├žebe bir ya┼čam s├╝rd├╝kleri i├žin, yapt─▒klar─▒ sanat eserleri ta┼č─▒nabilir nitelikteydi. Sanat eserleri aras─▒nda hal─▒lar─▒n yayg─▒n olmas─▒ buna bir kan─▒t olarak g├Âsterilebilir.

8- Anadolu Sel├žuklu paralar─▒n─▒, Osmanl─▒ paralar─▒ndan ay─▒ran ├Âzelik; ┬áparalar─▒n─▒n ├╝zerinde Sultanlar─▒n portreleri ve aslan resimleri bulunmas─▒d─▒r.

9- Uygurlar─▒n Budizm ve Maniheizm dinlerini kabul etmeleri, sanat alan─▒nda geli┼čmelerinde etkili olmu┼čtur.

10- T├╝rk Devletlerinde, ├Ânceki d├Ânemlerde ekonomik etkinlikler yaln─▒z hayvanc─▒l─▒─ča dayan─▒yordu. Daha sonra bu durum de─či┼čmi┼č, tar─▒m ├Ânem kazanm─▒┼čt─▒r. Tar─▒m Uygurlar zaman─▒nda ├Ânem kazanmaya ba┼člam─▒┼čt─▒r.

11- Karahanl─▒lar Devletinin T├╝rk tarihindeki ├Ânemi; ─░lk M├╝sl├╝man T├╝rk devleti olmas─▒d─▒r.

12- Anadolu Sel├žuklu d├Âneminde esnaflar, Ahi toplulu─ču olarak ├Ârg├╝tlenmi┼čtir.

13- Sel├žuklular b├Âlge veya eyaletlerin ba┼č─▒na idareci olarak atad─▒klar─▒ ┼čehzadelerin yan─▒na ÔÇŁAtabeyÔÇŁ ├╝nvanl─▒ ki┼čileri de verirlerdi. Bu uygulamadaki temel ama├ž ┼čehzadeleri devlet y├Ânetimiyle ilgili konularda yeti┼čtirmek. ┬á

14- T├╝rk Denizcili─činin Anadolu Sel├žuklular─▒ D├Ânemine kadar geli┼čmemesinde ba┼čl─▒ca etken, ├ťlke topraklar─▒n─▒n co─črafi konumudur.

15- ├çinÔÇÖden ba┼člayarak ├ľn AsyaÔÇÖya ula┼čan ─░pek YoluÔÇÖnun ge├žti─či yerler zaman zaman de─či┼čmi┼čtir. G├╝├žl├╝ devlet ve kabilelerin tutumlar─▒nda de─či┼čme olmas─▒ bu durumun olu┼čmas─▒nda etkili olmu┼čtur. ┬á

16- T├╝rk ad─▒n─▒n millet olarak ge├žti─či, T├╝rk Edebiyat─▒ ve Tarihinin ilk yaz─▒l─▒ ├Ârnekleri olan edebi metinler, ┬áOrhun An─▒tlar─▒d─▒r.

17- ─░slamiyet ├Âncesi T├╝rklerde her t├╝rl├╝ devlet i┼člerinin g├Âr├╝┼č├╝l├╝p, karara ba─čland─▒─č─▒ kuruma Toy (Kurultay) denir.

18- Malazgirt sava┼č─▒ndan sonra AnadoluÔÇÖda kurulan ilk T├╝rk Beyliklerin, Artuko─čullar─▒, Saltuko─čullar─▒, Dani┼čmentliler, Meng├╝ceko─čullar─▒ d─▒r.

19- Sel├žuklularda ┬áve Osmanl─▒larda geli┼čemeyen sanat dal─▒ heykelciliktir.

20- T├╝rkiye Sel├žuklu devletinde ─░znik ve Konya ba┼čkentlik yapm─▒┼č ┼čehirlerimizdir.

21- ─░sl├ómiyet ├Âncesi T├╝rk tarihinin ve edebiyat─▒n─▒n en ├Ânemli T├╝rk├že kaynaklar─▒ndan biri ┬áolan Orhun Yaz─▒tlar─▒, Kutluk (II. G├Âkt├╝rk) devleti d├Ânemine aittir.

22- T├╝rk devlet y├Âneticileri ┬á─░sl├ómiyet ├Âncesi d├Ânemde, Ka─čan ├╝nvan─▒n─▒ kullanm─▒┼člard─▒r.

23- Uygurlara ait destanlar, T├╝reyi┼č ve G├Â├ž destanlar─▒d─▒r.

24- Tefsir, Hadis, F─▒k─▒h ve Kelam, ─░slami bilimlerdir.

25- ├ľ─črenimin vak─▒flar sayesinde ├╝cretsiz olarak s├╝rd├╝r├╝lmesi ve ─░sl├óm d├╝nyas─▒na yay─▒lmas─▒, Sel├žuklular d├Âneminde ┬áger├žekle┼čmi┼čtir.

26- Nizam├╝lm├╝lk, AlparslanÔÇÖdan ald─▒─č─▒ yetki ile hangi kurumun a├ž─▒lmas─▒nda T├╝rk ─░sl├óm tarihinde ilk olmu┼čtur? Ba─čdat Nizamiye Medresesi

27- Anadolu Sel├žuklu Devletinde ticareti geli┼čtirmek i├žin gerekli ana yollar ├╝zerinde, Kervansaraylar in┼ča edilmi┼čtir.

28- Edirne ilinde, Anadolu Sel├žuklu devletinden kalma eser bulunmaz.

29- T├╝rk ─░slam devletlerin de Sultan─▒n M├╝sl├╝man halk─▒n─▒n g├Âz├╝nde me┼čru bir egemen g├╝├ž olarak kabul edilmesi, Hutbe ile sa─član─▒rd─▒.

30- Orta Asya T├╝rklerinde varl─▒─č─▒ s├╝rekli olmayan toplumsal ve siyasal birime Budun denir.

31- Yenisey Yazıtları ve Manas Destanı,  Kırgızlara aittir.

32- ─░slamiyet ├Âncesi T├╝rk Devletlerinin ortak ├Âzellikleri; ┬áDevlet boylar─▒n birle┼čmesiyle kurulur, Temel ekonomik yap─▒ hayvanc─▒l─▒─ča dayal─▒d─▒r, ├ľnemli kararlar Kurultay taraf─▒ndan al─▒n─▒r, Yerle┼čik ya┼čam bi├žimi yayg─▒n de─čildir

33- ─░slamiyet ├Âncesi kurulan T├╝rk devletlerinden Uygurlar bir ├žok y├Ân├╝yle di─čerlerinden farkl─▒ ├Âzelliklere sahiptir.

34- Orta Asya T├╝rklerinde ceza infaz sisteminde uzun s├╝reli hapis cezalar─▒n─▒n uygulanmam─▒┼č olmas─▒n─▒n temel nedeni, ┬áG├Â├žebe ya┼čam bi├žiminin egemen olmas─▒d─▒r.

35- Malazgirt Sava┼č─▒ÔÇÖndan sonra ba┼člayan AnadoluÔÇÖnun T├╝rkle┼čmesi s├╝recinin ba┼člar─▒n─▒ ara┼čt─▒ran bir ki┼či d├Ânemin mimari eserlerini ├Âncelikle, Erzurum y├Âresinde ┬áara┼čt─▒rmas─▒ gerekir.

36. Anadolu Sel├žuklular─▒nda yer alan mimari yap─▒lardan kervansaray ve Bedesten do─črudan ticari faaliyetlerle ilgilidir.

37- Anadolu Sel├žuklu plastik sanat─▒nda en ├žok i┼členen konu, ─░nsan-Hayvan-bitki

38- ─░slam ├Âncesi T├╝rk Devletlerinde; I. ├ľnemli kararlarda Kurultaya dan─▒┼č─▒rlar II. Y├Ânetimde ├Âncelik hanedana aittir.III. Hakanlar─▒n yetkileri t├Âre taraf─▒ndan s─▒n─▒rland─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r.IV. Hakanlar─▒n ├Ânemli dini t├Ârenleri do─črudan y├Ânetmeleri istenirdi.

39-Anadolu Sel├žuklular─▒ ve Osmanl─▒larda bir├žok hizmeti bir arada vermek i├žin in┼ča edilen k├╝lliyelerin ana yap─▒s─▒ Camidir.

40- Anadolu Sel├žuklu d├Ânemine ait eserler; ┬áSivas G├Âk Medrese ÔÇô E┼črefo─člu Camii ÔÇô Sultan Han

41-Anadolu Sel├žuklular─▒nda dini, sosyal, k├╝lt├╝rel etkinli─či bir arada verilmesini sa─člayan mimari yap─▒lara K├╝lliye denir.

42- T├╝rk-─░slam devletlerinde Saltanat─▒n M├╝sl├╝man halk taraf─▒ndan me┼čru g├Âr├╝lmesi i├žin Sultan ad─▒na hutbe okutulur, ┬áPara bast─▒r─▒l─▒rd─▒.

43- ─░slam ├Âncesi Orta AsyaÔÇÖda heykel sanat─▒n─▒n geli┼čti─čini s├Âyleyen biri Orhun An─▒tlar─▒n─▒ g├Âr├╝┼člerine kan─▒t olarak g├Âsterebilir.

44- Orhun yaz─▒tlar─▒n─▒n ├Âzellikleri; T├╝rk ad─▒n─▒n ge├žmesi, T├╝rk├že yaz─▒lm─▒┼č olmas─▒, ─░lk T├╝rk alfabesinin kullan─▒lmas─▒, ─░lk milli yaz─▒l─▒ kaynak olmas─▒, G├Âkt├╝rkler Hakk─▒nda bilgi vermesi.

45- G├Âk-Medrese, Sultan Han, Gevher Nesibe K├╝lliyesi, Keykavus ┼×ifahanesi Anadolu Sel├žuklu d├Ânemine aittir.

46- ─░slam ├ľncesi T├╝rk devletlerinde boy beylerinden olu┼čan Kurultay, hakan─▒n se├žiminde etkili rol oynard─▒. Kurultay ba┼čar─▒l─▒ olamayan halk─▒na refah sa─člayamayan t├Âreye ayk─▒r─▒ hareket eden hakan─▒ g├Ârevden alabilirdi. Bu bilgilere dayanarak; H├╝k├╝mdarlar yasalara uymak zorundad─▒r, Hakanlar─▒n halka kar┼č─▒ sorumluluklar─▒ vard─▒r, H├╝k├╝mdarlar─▒n yetkileri s─▒n─▒rl─▒d─▒r, Kurultay devlet y├Ânetiminde etkilidir. Yarg─▒lar─▒na ula┼čabiliriz.

47- Uygurlarda; I. Ticaret ve tar─▒m─▒n geli┼čmesi II. ┼×ehir k├╝lt├╝r├╝n├╝n yayg─▒nl─▒k kazanmas─▒ III. K├╝t├╝phanelerin a├ž─▒lmas─▒ Uygurlar─▒n yerle┼čik ya┼čama ge├žtiklerinin kan─▒tlar─▒d─▒r.

48- ─░slam ├ľncesi T├╝rk Devletlerinden,
- B├╝y├╝k Hun ─░mparatorlu─ču d├Âneminden kalan kurganlarda bulunan ta┼č─▒nabilir malzemeden yap─▒lm─▒┼č silahlar, eyerler ve elbiselerin hayvan resimleriyle s├╝slendi─či g├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r.
- G├Âkt├╝rkler d├Âneminden kalan kurganlarda ise, alt─▒n ve g├╝m├╝┼čten yap─▒lm─▒┼č s├╝s e┼čyalar─▒, demirden yap─▒lm─▒┼č k─▒l─▒├ž ve m─▒zrak gibi silahlara rastlanm─▒┼čt─▒r.
Bu bilgilere dayanarak T├╝rklerle ilgili olarak Sava┼č├ž─▒ ├Âzellik ta┼č─▒d─▒klar─▒n─▒n, Madenlerden yararland─▒klar─▒n─▒n, ├ľl├╝mden sonraki ya┼čama inand─▒klar─▒n─▒n, Sanat─▒ ya┼čam bi├žimine g├Âre geli┼čtirdiklerinin g├Âstergesi olarak de─čerlendirilebilir.

49- -Atabeyler Sel├žuklular d├Âneminde ┼×ehzadeleri e─čitmekle g├Ârevlidir. ÔÇô Ba─č─▒ms─▒zl─▒klar─▒n─▒ ilan etmeleriyle Sel├žuklu Devletinin y─▒k─▒l─▒┼č─▒n─▒ h─▒zland─▒rm─▒┼člard─▒r.

50- SivasÔÇÖta bulunan Keykavus ┼×ifahanesi Anadolu Sel├žuklu d├Âneminde yap─▒lm─▒┼čt─▒r.

51- Orta Asya devlet ve toplum hayat─▒n─▒ d├╝zenleyen t├Ârenin en temel ├Âzelli─či yaz─▒s─▒z olmas─▒d─▒r.

52- II.G├Âkt├╝rk Devleti baz─▒ ├Âzellikleri; ─░lk T├╝rk alfabesini yaratm─▒┼člard─▒r.Sosyal devlet anlay─▒┼č─▒n─▒ s├╝rd├╝rm├╝┼člerdir. Uygurlar taraf─▒ndan varl─▒klar─▒na son verilmi┼čtir.

53- Uygurlar─▒n Budizm ve Maniheizm dinlerini kabul etmeleri Sanat alan─▒nda geli┼čmelerinde etkili olmu┼čtur.

54- Karahanl─▒lar; ┬áDevletin resmi dili T├╝rk├žeÔÇÖdir, Kutadgu Bilig bu d├Ânemde yaz─▒lm─▒┼čt─▒r, Devlet ailenin ortak mal─▒d─▒r, ─░lk T├╝rk-─░slam devletidir.

55- Sel├žuklu Devletinde, din ve ─▒rk ayr─▒m─▒ yapmadan halka bo┼č araziler ├╝retim art─▒┼č─▒na ula┼čmaya ├žal─▒┼č─▒lm─▒┼čt─▒r.

56- Anadolu Sel├žuklular─▒, Kervansaraylar ve Loncalar ile ├╝retim ve ticaret hayat─▒n─▒ d├╝zenlemeyi ve geli┼čtirmeyi ama├žlam─▒┼člard─▒r

57- T├╝rkler tarihte pek ├žok devlet kurmu┼člard─▒r. Bu devletler belli bir zaman sonra y─▒k─▒lm─▒┼člard─▒r. B├╝y├╝k Sel├žuklular─▒n y─▒k─▒lma nedenlerinden en ├Ânemlisi; ├ťlkenin hanedan ├╝yeleri aras─▒nda payla┼č─▒lmas─▒d─▒r.

58- Orta Asyada kurulan T├╝rk Devletlerinin k─▒sa s├╝rede par├žalan─▒p y─▒k─▒lmas─▒nda ├ťlkenin hanedana ait olmas─▒ etkili olmu┼čtur.

59- Orta AsyaÔÇÖda Uygurlara ait ┼čehirlerde Kervansaraylar─▒n yan─▒nda Hristiyan, Budist ve Maniheist mabetlerinin kal─▒nt─▒lar─▒n─▒n yan yana bulunmu┼č olmas─▒;
─░nan├ž ├Âzg├╝rl├╝─č├╝n├╝n oldu─čunun, Ticari faaliyetlerin yayg─▒n oldu─čunun, Ho┼čg├Âr├╝l├╝ bir toplumun ya┼čad─▒─č─▒n─▒n, Yerle┼čik ya┼čama ge├žildi─činin g├Âstergesidir.

60- Karahanl─▒lar ─░slamiyeti kabul ettikten sonra da ├╝lkeyi eski T├╝rk geleneklerine g├Âre do─ču-bat─▒ olarak ikiye ayr─▒lm─▒┼člard─▒r. Bu durum Geleneklere ba─čl─▒l─▒─č─▒n devam etti─činin g├Âstergesidir.

61- Anadolu Sel├žuklular─▒ taraf─▒ndan KaradenizÔÇÖde Sinop, AkdenizÔÇÖde Alanya al─▒nd─▒ktan sonra tersaneler kurulmu┼čtur. Bu uygulaman─▒n temel amac─▒ ├Âncelikle deniz ticaretini geli┼čtirmektir.

62- Anadolu Sel├žuklular─▒nda Ahi ├Ârg├╝tlenmesi i├žinde zanaatkarlar yer alm─▒┼čt─▒r.

63- Uygurlardan ├Ânce T├╝rk Tarihinde tap─▒nak ve saray gibi yap─▒lar azd─▒. Bu durum T├╝rklerin yerle┼čik ya┼čama ge├žmemelerinden kaynaklanmaktad─▒r.

64- G├Âkt├╝rk an─▒tlar─▒ T├╝rk├že yaz─▒lan ilk belgelerdir. Uygurlarda dinsel metinlerinde T├╝rk├žeÔÇÖyi kullanm─▒┼člard─▒r. Karahanl─▒larda edebi dil T├╝rk├žedir. Bu durum Eski T├╝rklerin Milli bilinci koruduklar─▒n─▒n g├Âstergesidir.

65-─░slamiyetten ├Ânce T├╝rk Sanat─▒nda daha ├žok metal, ah┼čap ve deri gibi malzemeler ve ta┼č─▒nabilir k├╝├ž├╝k boyutta eserler yap─▒lm─▒┼čt─▒r. G├Â├žebe ya┼čam s├╝rd├╝klerinden malzeme ve sanat eserleri bu ┼čekilde yap─▒lm─▒┼čt─▒r.

66- T├╝rk-─░slam edebiyat─▒n─▒n ilk ├Ârnekleri Karahanl─▒lar zaman─▒nda ortaya konulmu┼čtur.

67- Gaznelilerin ─░slam tarihindeki en ├Ânemli ├Âzelli─či Hindistan─▒ ─░slamla┼čt─▒rmalar─▒d─▒r.

68- Sel├žuklular ve Harzem┼čahlar ─░kta sistemini kullanm─▒┼člard─▒r.

69- ─░lk T├╝rk Devletlerinden Uygurlar ┬á┼×ehirler kurarak, g├╝n├╝m├╝ze kadar gelen evler, tap─▒naklar, saraylar in┼ča etmi┼člerdir. ┬á

70- T├╝rklerin g├Â├žebe bir hayat tarz─▒ndan yerle┼čik toplum d├╝zenine ge├žmeleri, beraberinde pek ├žok de─či┼čiklik getirmi┼čtir. Ekip bi├žme aletlerine sahip olmalar─▒ bu de─či┼čiklikten biri oldu─ču savunulabilir.

71- ─░slamiyetten ├ľnce T├╝rk Devletlerinde Ka─čan─▒n e┼čine ÔÇŁHatunÔÇŁ denirdi. El├žileri kabul etme yetkisinin olmas─▒, ka─čan─▒ temsil etme yetkisinin oldu─čunu g├Âsterir.

72- ─░slamiyetten ├ľnceki T├╝rk Devletlerinin gelenekleri aras─▒nda; Siyasi, ekonomik, k├╝lt├╝rel i┼člerin kurultayda g├Âr├╝┼č├╝l├╝p karara ba─članmas─▒ ve kimin ka─čan olaca─č─▒n─▒n belirlenmesinde baz─▒ ├Âzelliklerin ├Âl├ž├╝t al─▒nmas─▒ ÔÇŁdemokratikÔÇŁ y├Ânetim ├Âzellikleri ile ba─čda┼čmaktad─▒r.

73- ─░lk T├╝rk Devletlerinde h├╝k├╝mdarlar devleti y├Ânetmenin kutsal bir g├Ârev oldu─čuna ve bu g├Ârevin kendilerine Tanr─▒ taraf─▒ndan verildi─čine inan─▒rlard─▒. Devleti y├Ânetirken t├Âreye uygun davranmak zorundayd─▒lar. T├Âre ise T├╝rk gelenek ve g├Âreneklerinden meydana geliyordu. Bu bilgilere dayanarak h├╝k├╝mdarlar─▒n yetkilerinin s─▒n─▒rs─▒z olmad─▒─č─▒ sonucuna var─▒labilir.

74-Orta AsyaÔÇÖda T├╝rklerin ya┼čad─▒klar─▒ b├Âlgelerde yap─▒lan arkeolojik kaz─▒larda sulama kanallar─▒na rastlanm─▒┼čt─▒r. Hunlar ve G├Âkt├╝rkler devrine ait tah─▒l ambarlar─▒ bulunmu┼čtur. G├Âkt├╝rklerin, ┬á├çinlilerden ziraat aletleri ve tohumluk tah─▒l istedikleri bilinmektedir. Uygurlar─▒n kurdu─ču sebze ve meyve bah├želeri hakk─▒nda ├çin kaynaklar─▒nda bilgiler mevcuttur. Bu bilgilere g├Âre Orta Asya T├╝rkleri Tar─▒msal Faaliyetlerde bulunmu┼člard─▒r.

75- Orhon alfabesi T├╝rklere ├Âzg├╝ alfabedir.

76-Anadolu Sel├žuklular─▒ mimari yap─▒lar─▒n i├ž ve d─▒┼č s├╝slemelerinde ├žini, ta┼č, ah┼čap kullanm─▒┼člard─▒r.

77-Batman Yak─▒nlar─▒ndaki HasankeyfÔÇÖte ArtuklularÔÇÖa ait eserler bulunmaktad─▒r.

78-Uygurlar─▒n, hayvan ve toprak vergisi almalar─▒ onlar─▒n yerle┼čik hayata ge├žtiklerinin kan─▒t─▒d─▒r.

79- Eski T├╝rk Devletlerinde,Devlet meselelerinin karara ba─čland─▒─č─▒ yer Kurultay (─░l veya Toy) denir.

80-Orhun kitabeleri, G├Âkt├╝rkler d├Ânemine aittir.

81-Orta AsyaÔÇÖda Hunlarla ilgili yap─▒lan kaz─▒ ├žal─▒┼čmalar─▒nda mumyalanm─▒┼č cesetler, at iskeletleri ve hal─▒lar bulunmu┼čtur. Bu bilgiler Hunlar─▒ÔÇÖnn Ahiret hayat─▒n─▒n varg─▒na inand─▒klar─▒n─▒ g├Âstermektedir.

82-Orhun abideleri ;I- ─░lk siyasi yap─▒t─▒m─▒zd─▒r., II- T├╝rk tarihi ile ilgili bilgi vermektedir. II- ─░lk yaz─▒l─▒ T├╝rk kaynaklar─▒d─▒r.

83-Orta Asya T├╝rk devletlerinde sosyal hayat─▒ d├╝zenleyen ve yaz─▒l─▒ olmayan kurallara T├Âre denir.

84-T├╝rk-─░slam d├╝nyas─▒nda pozitif bilimler Farabi ile ba┼člam─▒┼čt─▒r.

85-Kayseride bulunan Gevher Nesibe ┼×ifahanesi Anadolu Sel├žuklular─▒ d├Ânemine aittir.

86-─░slamiyetÔÇÖten ├Ânceki T├╝rk Devletlerinde h├╝k├╝mdar─▒n egemenlik hakk─▒ ile ilgili olarak hangisine inan─▒l─▒rd─▒? Tanr─▒ taraf─▒ndan verildi─čine

87- Orhun kitabelerinin tarih a├ž─▒s─▒ndan ├Ânemini belirleyen ├Âzellikler ; a) T├╝rk ad─▒n─▒n ge├žmesi ve T├╝rk├že yaz─▒lm─▒┼č olmas─▒ G├Âkt├╝rkler ile ilgili ayr─▒nt─▒l─▒ bilgi vermesi) T├╝rk yaz─▒s─▒n─▒n en eski alfabesi ile yaz─▒lmas─▒ d) Siyasi bir beyanname olmas─▒ e) VIII. y├╝zy─▒lda yaz─▒lm─▒┼č olmas─▒

88-B├╝y├╝k Sel├žuklu Sultan─▒ Melik┼čah d├Âneminde; :Ba─čdatÔÇÖa Nizamiye medresesinin kurulmas─▒, .Medreselerde din bilimlerinin yan─▒nda pozitif bilimlerinde okutulmas─▒ Yeni bir takvim d├╝zenlenmesi sosyal hayat─▒ olumlu y├Ânde etkilemi┼čtir.

89- Anadolu Sel├žuklu Devletinde 1. Mesut zaman─▒nda ilk kez bas─▒lan para bak─▒r, 2. K─▒l─▒├žarslan zaman─▒nda bas─▒lan para g├╝m├╝┼č, 13. y├╝zy─▒lda bas─▒lan para ise alt─▒nd─▒r. Bu duruma dayan─▒larak, Anadolu Sel├žuklu Devleti ekonomik ve siyasal g├╝c├╝ giderek artm─▒┼čt─▒r yarg─▒lar─▒na var─▒l─▒r.

90-Orta AsyaÔÇÖda belirli tarihlerde kurulan T├╝rk Devletlerinin k─▒sa s├╝rede y─▒k─▒lmalar─▒n─▒n sebebi nedir? Bir├žok boyun birle┼čmesinden meydana geldi─či i├žin

91-─░slamiyet ├ľncesi T├╝rk Devlet Geleneklerinde, h├╝k├╝mdar e┼čleri h├╝k├╝mdar─▒n yan─▒nda KurultayÔÇÖa kat─▒l─▒rlar ve el├ži kabullerinde bulunurlard─▒. Bu durum kad─▒nlar─▒n da devlet y├Ânetiminde s├Âz sahibi oldu─čunu g├Âsterir.

92-Orta Asya T├╝rk Birli─čini ─░lk defa B├╝y├╝k Hun ─░mparatoru Mete Han Kurmu┼čtur.

93-─░slamiyetten ├ľnceki T├╝rk devletlerinde ordu tamamen T├╝rklerden olu┼čturulurdu.

94-─░slamiyetten ├ľnceki T├╝rk Devletlerinde inan─▒┼č olarak genelde G├Âktanr─▒ dini esast─▒r.

95-G├Âkt├╝rkler ; 552 tarihinde ├ľt├╝kenÔÇÖde kuruldular. Devlet sorunlar─▒n─▒n ├ž├Âz├╝m yeri KurultayÔÇÖd─▒. Devlet d├╝zeni ve toplum ili┼čkileri T├Ârelere g├Âre d├╝zenlenirdi. Ordu, Onlu sisteme g├Âre kurulmu┼čtur.

96-Eski T├╝rk Devletlerinde en b├╝y├╝k yetki h├╝k├╝mdara aitti.

97-─░slamiyetÔÇÖten ├ľnce Orta AsyaÔÇÖda kurulan T├╝rk Devletlerinde ekonomik hayat─▒n temeli hayvanc─▒l─▒─ča dayal─▒d─▒r. UygurlarÔÇÖda ise ekonomik hayatta tar─▒m ve ticaret ├Ân plana ├ž─▒km─▒┼čt─▒r.

98-AsyaÔÇÖda birbirlerinden ayr─▒ ya┼čayan T├╝rk Boylar─▒n─▒ Birle┼čtirip tek bayrak alt─▒nda toplayan ─░lk T├╝rk Ka─čan─▒ Mete Hand─▒r. ┬á

99-Sel├žuklularda resmi yaz─▒┼čmalar Fars├ža idi. Medreselerde e─čitim Arap├ža yap─▒l─▒yordu. Halk ve Ordu kesimi ise T├╝rk├že konu┼čuyordu. Bu durum Sel├žuklularda T├╝rk dilindeki geli┼čmenin yava┼člamas─▒na sebep olmu┼čtur.

100-Anadolu Sel├žuklular─▒n─▒n, AnadoluÔÇÖnun imar─▒na ├Âzen g├Âstererek ├Âzellikle yollar, hanlar, kervansaraylar ve karakollar yapmalar─▒n─▒n amac─▒, Ticareti geli┼čtirmek ve g├╝vence alt─▒na almak.

101-T├╝rk-─░slam uygarl─▒─č─▒nda Resim ve Heykelcili─čin yasaklanmas─▒,. Oymac─▒l─▒k, kakmac─▒l─▒k, ve nakka┼čl─▒k gibi s├╝sleme sanatlar─▒n─▒n geli┼čmesini engellemi┼čtir.

102-G├╝n├╝m├╝zde de kullan─▒lmakta olan Orduda Onlu sistemi Hunlar g├╝n├╝m├╝ze kazand─▒rm─▒┼člard─▒r.

103-T├╝rk ─░slam Devletlerinde, k├Âyde ya┼čayanlar ile ilgili olarak; ├╝r├╝n ├╝zerinden vergi verme, elindeki topra─ča ona i┼čleyebildi─či s├╝rece sahip olma,, ├Âl├╝m halinde, erkek evlada topra─č─▒ i┼čleme olana─č─▒ tan─▒ma gibi uygulamalar yap─▒lm─▒┼čt─▒r.

104-T├╝rklerÔÇÖin ─░slamiyetÔÇÖe hizmetleri Abbasiler d├Âneminde ├Ânem kazanm─▒┼čt─▒r.

105-Uygurlar, Orta AsyaÔÇÖdaki di─čer T├╝rk Devletlerine g├Âre Tar─▒m, Resim ve Heykel alanlar─▒nda daha ba┼čar─▒l─▒ olmu┼člard─▒r.

106-T├╝rklerin Orta AsyaÔÇÖda d─▒┼č tehlikelerle kar┼č─▒ kar┼č─▒ya kalmalar─▒ ve topraklar─▒n─▒n do─čal s─▒n─▒rlarla korunmam─▒┼č olmas─▒, Askerlik alan─▒nda yeteneklerinin geli┼čmesine neden olmu┼čtur.

107-Yaz─▒y─▒ kullanan ─░lk T├╝rk Devleti G├Âkt├╝rklerÔÇÖdir.

108-T├╝rklerin geleneksel dini olan ┼×amanizmÔÇÖin ┬ádi─čer dinlerin etkilerine a├ž─▒k olmas─▒, ┬áT├╝rkler aras─▒nda ├že┼čitli dinlerin yay─▒lmas─▒na ortam haz─▒rlam─▒┼čt─▒r.

109-T├╝rk-─░slam sanat─▒nda, ├že┼čitli ama├žlara hizmet eden yap─▒ toplulu─čuna K├╝lliye denir.

110-T├╝rk ÔÇô─░slam devletlerinde ki┼čiler, bah├že yapabilme hakk─▒na sahipti

113-Orta AsyaÔÇÖda kurulan T├╝rk Devletlerinde y├Ânetimin ├Âzellikleri; ├ťlke b├Âl├╝mler halinde y├Ânetilirdi, Devlet Y├Ânetiminde ÔÇŁt├ÂreÔÇŁ lere uyma zorunlulu─ču vard─▒, Hatun (h├╝k├╝mdar─▒n e┼či) kurultayÔÇÖa kat─▒l─▒rd─▒, Devlet y├Ânetme yetkisinin h├╝k├╝mdara Tanr─▒ taraf─▒ndan verildi─čine inan─▒l─▒rd─▒.

114- T├╝rklerin tarih boyunca de─či┼čik ├╝lkelerde yerle┼čmeleri, ├že┼čitli alanlarda farkl─▒ boyutlarda geli┼čmeler g├Âstermelerine neden olmu┼čtur. ┬áT├╝rkler askerlik alan─▒nda di─čer ├╝lkelerden en az etkilenmi┼čtir.

115- T├╝rk devletinin ba┼č─▒nda bulunan kimselere ÔÇťTanhu, Ka─čan, Han, Yabgu, ─░lteberÔÇŁ gibi ├že┼čitli isimler verilmi┼čtir.

116-Orhun Yaz─▒tlar─▒nda; G├Âkt├╝rklerÔÇÖde devlet adamlar─▒n─▒n millete hesap vermesi, devlet ve halk─▒n kar┼č─▒l─▒kl─▒ olarak g├Ârevlerinin belirtilmesi konular─▒ belirtilmektedir.

117-─░slamiyetÔÇÖten ├ľnceki T├╝rk devletlerinin dini anlay─▒┼člar─▒; G├Âk Tanr─▒ya inan─▒lmas─▒, ├ľl├╝mden Sonra ya┼čama inan─▒lmas─▒, Dinsel ─░nan├žlara sayg─▒ g├Âsterilmesi, ├ľlen ki┼činin mezar─▒n─▒n yan─▒na, ├Âld├╝rd├╝─č├╝ d├╝┼čman say─▒s─▒ kadar balbal (heykel) dikilmesi.

118-Hunlar ve Avarlar, Orta AsyaÔÇÖda te┼čkilatl─▒ devlet kurmu┼člard─▒r.

119-T├╝rk devletinin resm├« ad─▒ olarak ilk defa kullanan, yedi ve sekizinci y├╝zy─▒llarda h├╝k├╝m s├╝ren (681-745) G├Âkt├╝rk Devletiydi.

120-Eski T├╝rklerde, Boylar birle┼čerek siyas├« bir birlik haline gelirse, buna ÔÇťbudunÔÇŁ denirdi. Budunun ba┼č─▒na ge├žen kimseye ÔÇťhanÔÇŁ ad─▒ verilirdi.

121-Talas Sava┼č─▒ (751) ; T├╝rk ve ─░slam ordular─▒ ile ├çin ordusu aras─▒nda yap─▒lan meydan sava┼č─▒d─▒r. Bu sava┼č─▒n en ├Ânemli sonu├žlar─▒ ┬áAraplarla T├╝rklerin aras─▒ndaki d├╝┼čmanl─▒─č─▒n azalmas─▒ 2. ├çinÔÇÖin bat─▒ya do─čru ilerleyi┼či durdu.

122-Dandanakan Sava┼č─▒ (1040), Sel├žuklular ile Gazneliler aras─▒nda yap─▒lan, Sel├žuklular─▒n ba┼čar─▒s─▒yla sonu├žlanan sava┼č (1040). Dandanakan Sava┼č─▒d─▒r. Dandanakan Sava┼č─▒, ─░ki T├╝rk devleti aras─▒nda yap─▒lm─▒┼čt─▒r. Bu sava┼č,B├╝y├╝k Sel├žuklu ─░mparatorlu─ču ÔÇśnun kurulu┼čuna temel oldu.

123-Malazgir Sava┼č─▒ (1071) , T├╝rklere AnadoluÔÇÖyu kazand─▒ran, Sel├žuklu-Bizans Sava┼č─▒d─▒r. 1071 y─▒l─▒nda yap─▒lm─▒┼čt─▒r. Malazgirt Sava┼č─▒ Ha├žl─▒ Seferlerinin Temel Nedenidir.

124-Miryokefalon Sava┼č─▒ (1174) , Anadolu Sal├žuklular─▒ ile Bizans aras─▒nda yap─▒lan sava┼čt─▒r. Miryokefalon sava┼č─▒, Sel├žuk ve Bizans tarihinin d├Ân├╝m noktalar─▒ndan biridir. T├╝rklerin, ┬áMalazgirt Sava┼č─▒ndan sonra Bizans ─░mparatorlu─čuna kar┼č─▒ kazand─▒klar─▒ ikinci sava┼čt─▒r. ┬áBizans, AnadoluÔÇÖda ├╝st├╝nl├╝─č├╝n├╝ kaybetti.

125-K├Âseda─č Sava┼č─▒ (1241), Anadolu Sel├žuklular─▒n─▒n, Mo─čollara yenilmesiyle sonu├žlanan ve 1 Temmuz 1243 tarihinde meydana gelen sava┼č. T├╝rk-─░sl├óm tarihinde, ├Ânemli bir d├Ân├╝m noktas─▒ te┼čkil eden bu sava┼č, Anadolu Sel├žuklu Devletinin y─▒k─▒lmas─▒na sebep olmu┼čtur.

126-─░slamiyetten ├ľnce Alfabeyi Kullanan T├╝rk Devletleri G├Âkt├╝rler ve Uygurlard─▒r, G├Âkt├╝rk Alfabesi ve Uygur Alfabesini kullanm─▒┼člard─▒r.

127 Anadolu Sel├žuklu Devletinde, Devletin, hanedan mensuplar─▒ aras─▒nda b├Âl├╝┼č├╝lmesinin; b├Âl├╝nmeye ve saltanat m├╝cadelesine sebep oldu─ču g├Âr├╝ld├╝.

128-Anadolu Sel├žuklular─▒n Ticareti Geli┼čtirmek i├žin yapt─▒klar─▒ faaliyetler: T├╝rkiye Sel├žuklular─▒, AnadoluÔÇÖyu M├╝sl├╝man ve gayrim├╝slim kavimler aras─▒nda bir k├Âpr├╝ haline getirdiler. D├╝nya ticaret yollar─▒n─▒ a├ž─▒p, tedbirler ald─▒lar. Ticar├« ili┼čkileri zorla┼čt─▒ran engelleri kald─▒r─▒p, ├╝lkenin bir ├žok yerinde kervansaraylar yapt─▒rd─▒lar. Yolcular─▒n, buralarda hayvanlar─▒ ile birlikte ├╝├ž g├╝n ├╝cretsiz kalma ve yemek yeme haklar─▒ vard─▒. Buralara gelen M├╝sl├╝man ve gayrim├╝slim, zengin-fakir, h├╝r-k├Âle b├╝t├╝n misafirlere ayn─▒ yeme─čin verilmesi ve e┼čit muamele yap─▒lmas─▒ esast─▒. Kervansaraylar ve hanlar k├╝lliye halinde olup, hepsinin cami ve k├╝t├╝phanesi vard─▒.

129-Anadolu Sel├žuklular─▒nda Medreseler, ┬áe─čitim amac─▒ ile olu┼čturulmu┼čtur.

130-Hakan; Eski T├╝rk ve Mo─čol imparatorlar─▒na verilen unvan

131-B├╝y├╝k Sel├žuklu ─░mparatorlu─ču , ─░slam├« ilimlerin e─čitim ve ├Â─čretiminin yap─▒ld─▒─č─▒ ve zaman─▒n fen bilimlerinin ├Â─čretildi─či ├že┼čitli fak├╝ltelere sahip, ├╝niversite mahiyetinde b├╝y├╝k medreseler yapt─▒rd─▒lar. En b├╝y├╝─č├╝, Ba─čdatÔÇÖtaki Nizamiye Medresesidir.

132- Orta Asya T├╝rklerinde Kurultaya kat─▒lanlara, Toygun denir.

133-T├╝rk Tarihinde denizcilik ├žal─▒┼čmalar─▒ ilk kez Anadolu Sel├žuklu Devleti d├Âneminde ba┼člam─▒┼čt─▒r. Bunun temel nedeni Kuruldu─ču yerin ├╝├ž taraf─▒n─▒n denizlerle ├ževrili olmas─▒d─▒r.

134- 375 Kavimler G├Â├ž├╝ sonunda Roma ─░mparatorlu─čunun g├╝c├╝n├╝ yitirmesi, merkezi otoritenin bozulmas─▒ ili Feodalite Rejimi ortay─▒ ├ž─▒km─▒┼čt─▒r.

135-Orta AsyaÔÇÖda kurulan T├╝rk Devletlerinde ├ťlkenin h├╝k├╝mdar ailesinin ortak mal─▒ say─▒lmas─▒ ve hanedan ├╝yeleri aras─▒nda payla┼čt─▒r─▒lmas─▒, Taht kavgalar─▒ sonucu devletlerin k─▒sa s├╝rede y─▒k─▒lmas─▒na sebep olmu┼čtur.

136-Orta Asya T├╝rk Devletlerinde din adamlar─▒na, ┬á┼×aman (Kam) denir.

137-─░slamiyet ├ľncesi Orta Asya T├╝rk Devletlerinde, ┬á─░lk D├╝zenli Ordu te┼čkilat─▒ Hunlar taraf─▒ndan kurulmu┼čtur.

138-T├╝rk ad─▒n─▒ devlet ad─▒ olarak ilk kez G├Âkt├╝rkler kullanm─▒┼čt─▒r.

139-─░lk Yerle┼čik hayat Uygurlar taraf─▒ndan benimsenmi┼čtir.

140-Anadolu Sel├žuklular─▒ ticari geli┼čtirmek i├žin, ┬áKervansaraylar yapm─▒┼člard─▒r.

141- G├Âkt├╝rklerin T├╝rk Tarihindeki ├ľnemi Nedir? T├╝rk Ad─▒yla Kurulan ilk devlettir. Orta AsyaÔÇÖda bulunan en geni┼č topraklara sahip olan T├╝rk devleti olarak tarihe ge├žmi┼čtir.

142-O─čuz Ka─čan Destan─▒-Hunlar , Alp Er Tonga Destan─▒- Sakalar, T├╝reyi┼č ve G├Â├ž Destanlar─▒- Uygurlar, Ergenekon ve Bozkurt Destanlar─▒-G├Âkt├╝rkler, Manas Destan─▒-K─▒rg─▒zlar

143-Konya Karatay Medresesi, ┬áAnadolu Sel├žuklular─▒ zaman─▒nda yap─▒lm─▒┼čt─▒r.

144- Anadolu ┬áSel├žuklular─▒ 1075-1308 tarihleri aras─▒nda AnadoluÔÇÖda h├╝k├╝m s├╝ren m├╝sl├╝man bir T├╝rk devletidir.

145-Anadolu Sel├žuklular─▒ÔÇÖnda t├╝m├╝yle devletin mali olan topraklar dirlik,vakif ve m├╝lk olarak ├╝├že ayrilirdi.Dirlik sultanin,kendisi i├žin asker besleyip yeti┼čtirmeleri ko┼čuluyla T├╝rkmen beylerine ve komutanlar─▒na verdi─či topraklard─▒.M├╝lk denen topraklar ├╝st├╝n hizmetlerde bulunanlara sultan tarafindan verilirdi.Vak─▒f ise han,hamam,medrese gibi kurumlar─▒n giderlerini kar┼č─▒lamas─▒ i├žin ayr─▒lm─▒┼č topraklard─▒

146-B├╝y├╝k Sel├žuklular D├Âneminde Yetenekli ├Â─črencilerin okutulmas─▒n─▒n ve topluma kazand─▒r─▒lmas─▒ i├žin Sel├žuklu sultanlar─▒, medreseleri kurup yayg─▒nla┼čt─▒rm─▒┼člard─▒r.

147-KonyaÔÇÖda bulunan; ┬á─░nce Minareli Medresesi , Karatay Medresesi, S─▒r├žal─▒ Medrese T├╝rk sanat─▒n─▒n hangi d├Ânemine aittir? Anadolu Sel├žuklular─▒ D├Ânemine aittir.

148-Kurakl─▒k, ┼čiddetli k─▒┼č, hayvanlar aras─▒nda bula┼č─▒c─▒ hastal─▒klar─▒n yay─▒lmas─▒ ve kendi aralar─▒ndaki i├ž m├╝cadeleler nedeniyle Asya (B├╝y├╝k) Hun Devleti y─▒k─▒lm─▒┼čt─▒r. Buna ra─čmen ├že┼čitli y├Ânlere g├Â├ž eden T├╝rkler gittikleri yerlerde bir├žok yeni T├╝rk devleti kurmu┼člard─▒r. Buna g├Âre, T├╝rklerin gittikleri yerlerde yeni T├╝rk devletleri kurmalar─▒ T├╝rklerle ilgili olarak a┼ča─č─▒dakilerden hangisinin g├Âstergesidir? Te┼čkilat├ž─▒ bir ├Âzelli─če sahip olundu─čunun

149- ┬áUygurlar ; I. Bug├╝nk├╝ matbaan─▒n temeli olan hareketli matbaay─▒ kurup kitap basm─▒┼člard─▒r.II. Mani dinini kabul ettikten sonra bir├žok tap─▒nak yapm─▒┼člard─▒r. III. Bu─čday, arpa, dar─▒ gibi tar─▒m ├╝r├╝nleri yeti┼čtirmi┼člerdir. IV. Basmil ve Karluklarla anla┼čarak Kutluk (II.G├Âkt├╝rk) Devletini y─▒km─▒┼člard─▒r.

150- Uygurlar; Mani dinini kabul ettikten sonra bir├žok tap─▒nak yapmalar─▒ ve Bu─čday, arpa dar─▒ gibi tar─▒m ├╝r├╝nlerini yeti┼čtirmeleri, ┬áyerle┼čik ya┼čama ge├žtiklerinin kan─▒t─▒d─▒r.

151- ─░lk T├╝rk devletleri merkeziyet├ži ├Âzelli─če sahip de─čillerdi. T├╝rk t├Âresine g├Âre ÔÇť├╝lke, hanedan ├╝yelerinin ortak mal─▒d─▒rÔÇŁ anlay─▒┼č─▒ benimsenmi┼čti. Bundan dolay─▒ devlet do─ču ÔÇô bat─▒ olarak ikiye ayr─▒larak idare edilir ve hanedan ├╝yeleri aras─▒nda payla┼čt─▒r─▒l─▒rd─▒. T├╝rk devletlerinde h├╝k├╝mdar─▒n b├╝t├╝n erkek ├žocuklar─▒n─▒n tahta ├ž─▒kma hakk─▒ vard─▒. T├╝rk devlet y├Ânetimindeki bu durumun Devletlerin k─▒sa s├╝rede zay─▒flay─▒p da─č─▒lmas─▒na neden oldu─ču s├Âylenebilir.

152- ─░lk T├╝rk devletlerinin sanat─▒nda,- Hayvanlar─▒n birbirleriyle m├╝cadelelerini konu alan motiflere yer verilmesi
- Sosyal ve ekonomik ya┼čamda at─▒n binek ve ta┼č─▒ma hayvan─▒ olarak kullan─▒lmas─▒ ÔÇô Daha ├žok eyer, ├žad─▒r, hal─▒, kilim gibi kolayl─▒kla ta┼č─▒nabilir ├╝r├╝nlere yer verilmesi durumu hangisinin kan─▒t─▒ olarak g├Âsterilebilir? G├Â├žebe ya┼čam bi├žiminin benimsendi─činin

153- Uygurlar ve G├Âkt├╝rkler ya┼čamlar─▒ boyunca farkl─▒ topluluklarla kar┼č─▒la┼čt─▒klar─▒ halde milli benliklerini yitirmemi┼čler ve T├╝rk├žeÔÇÖyi kullanmaya devam etmi┼člerdir.Yukar─▒da verilen bilgilere g├Âre hangisine ula┼č─▒labilir? ┬áUlusal k├╝lt├╝r├╝n korundu─čuna

154- ─░lk T├╝rk devletlerine ili┼čkin baz─▒ bilgiler ┼čunlard─▒r;.1. Yerle┼čik hayata ge├žen ilk T├╝rk devletidir.(Uygurlar) ┬á2. Alfabeyi kullanan ilk T├╝rk devletidir.(G├Âkt├╝rkler)

155- ┬áHazar ├╝lkesinde Musevi, ┼×amanist, M├╝sl├╝man ve Hristiyanlar─▒n ibadetlerini serbest├že yapabilmeleri ÔÇô Uygurlarda Mani dinine, Hristiyanl─▒─ča ve Budizme ait tap─▒naklar─▒n yanyana bulunmalar─▒ durumlar─▒ g├Âz ├Ân├╝ne al─▒nd─▒─č─▒nda ilk T├╝rk devletleri i├žin? Farkl─▒ g├Âr├╝┼člere ho┼čg├Âr├╝ ile yakla┼čt─▒─č─▒

156- ─░lk T├╝rk devletlerinde, Hal─▒, kilim ve ├žad─▒r dokumac─▒l─▒─č─▒na ├Ânem verilmesi, ┬áKoyun, kuzu, s─▒─č─▒r ve tilki derisinden giyim e┼čyalar─▒ yap─▒lmas─▒, Yaz kurakl─▒─č─▒ ba┼člad─▒─č─▒nda hayvanlara su bulabilmek i├žin g├Â├ž edilmesi durumlar─▒n─▒ destekleyen en ├Ânemli yarg─▒n─▒n hangisi oldu─ču s├Âylenebilir? ─░klim ve ├ževre ko┼čullar─▒ ya┼čam bi├žiminde etkili olmu┼čtur.

156-G├Âkt├╝rkler; ┬áI. Orta AsyaÔÇÖdaki T├╝rkleri bir ├žat─▒ alt─▒nda toplam─▒┼člard─▒r.II. Tarihte ÔÇťT├╝rkÔÇŁ ad─▒yla bilinen ilk devletin kurmu┼člard─▒r. III. Hal─▒, kilim ve ├žad─▒r dokumac─▒l─▒─č─▒nda ileri gitmi┼člerdir.IV. Kurgan ad─▒ verilen mezar mimarisinin geli┼čmi┼čtir.

157- Tarihte ÔÇťT├╝rkÔÇŁ ad─▒yla bilinen ilk devleti kurmalar─▒ ve Orta AsyaÔÇÖdaki T├╝rkleri bir ├žat─▒ alt─▒nda toplamalar─▒ G├Âkt├╝rklerin ulusal ├Âzellik ta┼č─▒yan bir devlet kurduklar─▒n─▒n kan─▒t─▒d─▒r.

158- Uygurlar─▒n,- 18 harften olu┼čan bir alfabe geli┼čtirmeleri- ├çinlilerden ald─▒klar─▒ ka─č─▒d─▒ kullanmalar─▒- Bug├╝nk├╝ matbaan─▒n esas─▒ olan hareketli harflerle matbaay─▒ kurup, kitap basmalar─▒ geli┼čmeleri daha ├žok alanlardan hangisinde ilerlenmi┼č oldu─čunun kan─▒t─▒d─▒r? K├╝lt├╝rel yap─▒da

159- ├ťlkenin ileri gelenleri ve boy beylerinden olu┼čan bir meclis olan Kurultay, y├Ânetim i┼člerinde etkili olup h├╝k├╝mdara yard─▒mc─▒ olmu┼čtur.
Orta Asya T├╝rk devletlerine ili┼čkin verilen bilgiler demokratik bir ├Âzellik ta┼č─▒d─▒─č─▒ s├Âylenebilir.

160- T├╝rkler ─░slamiyetÔÇÖten ├Ânce On iki Hayvanl─▒ T├╝rk TakvimiÔÇÖni kullan─▒rken, ─░slam dinine girdikten sonra s─▒ras─▒yla Hicri Takvim, Celali Takvim, Rumi Takvim ve Miladi Takvimi kullanm─▒┼člard─▒r.

161- ─░slamiyet ├Âncesi T├╝rk devletlerinde Kurultay ad─▒ verilen ├╝lkenin ileri gelen boy temsilcilerinden olu┼čan bir meclis vard─▒. KurultayÔÇÖda ├╝lkenin kaderini etkileyen, sava┼č, bar─▒┼č gibi konularda kararlar al─▒n─▒rd─▒. KurultayÔÇÖda herkes s├Âz├╝n├╝ a├ž─▒k├ža s├Âyler, gerekti─činde hakan─▒n uygulamalar─▒ ele┼čtirilirdi. Fakat t├╝m bunlara ra─čmen yine de son karar T├╝rk hakan─▒na aitti.Bu bilgilere g├Âre, ilk T├╝rk devlet anlay─▒┼č─▒yla ilgili olarak, Kurultay─▒n kararlar─▒n─▒n tavsiye niteli─či ta┼č─▒d─▒─č─▒, Demokratik bir y├Ânetim anlay─▒┼č─▒n─▒n var oldu─ču, KurultayÔÇÖ─▒n dan─▒┼čma meclisi niteli─činde oldu─ču

162- Ahilik, T├╝rkiye Sel├žuklu Devleti d├Âneminde (XIII. y├╝zy─▒lda) ortaya ├ž─▒km─▒┼č, esnaf ve zanaatkarlar─▒n ticari hayat─▒n─▒ ┼čekillendiren sosyal bir te┼čkilatt─▒r. Bu te┼čkilat ┬áEsnaflar aras─▒nda dayan─▒┼čmay─▒ sa─člam─▒┼čt─▒r, Mesleki e─čitim sonucunda ├ž─▒rak, kalfa ve usta yeti┼čtirerek bunlara diploma vermi┼čtir.

163-Orta Asya Hun T├╝rklerinin K├╝lt├╝rel ├ľzellikleri g├Âz ├Ân├╝ne al─▒nd─▒─č─▒nda ya┼čad─▒klar─▒ b├Âlgede yap─▒lacak kaz─▒larda tap─▒nak kal─▒nt─▒lar─▒n─▒n bulunmas─▒ beklenmez.

164-Kavimler G├Â├ž├╝ sonunda Vizigotlar ─░spanyaÔÇÖya, Franklar FransaÔÇÖya, Slavlar Balkanlara, SaksonlarÔÇÖda ─░ngiltereÔÇÖye yerle┼čmi┼člerdir. Bu durum AvrupaÔÇÖda bug├╝nk├╝ milletler toplulu─čunun olu┼čmas─▒na yol a├žm─▒┼čt─▒r.

165-Anadolu Sel├žuklular─▒ d├Âneminde, Anadolu kentlerinin geli┼čerek han, hamam,cami ve kervansaraylarla donand─▒─č─▒ ve zenginle┼čti─či g├Âr├╝l├╝r.Bu eserler, Ticaret yollar─▒ ├╝zerinde bulunan kentlerde daha ├žok yap─▒lm─▒┼čt─▒r.

166-Hun T├╝rkleriyle ├çinliler aras─▒ndaki ├žat─▒┼čmalar Mete Han─▒n ├Âl├╝m├╝nden sonrada devam etti. ├çinliler, T├╝rkleri sava┼člarla yenemeyeceklerini anlam─▒┼člard─▒. Bunun ├╝zerine T├╝rkleri birbirine d├╝┼č├╝rmek i├žin propaganda yapt─▒lar, Sonunda B├╝y├╝k Hun Devleti ikiye ayr─▒ld─▒. Bir s├╝re sonra da varl─▒klar─▒ sona erdi. Par├žaya g├Âre bir devletin devaml─▒l─▒─č─▒ ├Âncelikle Toplumda dayan─▒┼čman─▒n g├╝├žl├╝ olmas─▒na ba─čl─▒d─▒r.

167-Anadolu Sel├žuklular─▒nda ÔÇŁAtabeyÔÇŁ ad─▒ verilen devlet adamlar─▒n─▒n g├Ârevleri, Melikleri devlet y├Ânetimine haz─▒rlamakt─▒.

168-B├╝y├╝k Sel├žuklularda eyaletlerdeki adalet i┼člerine kad─▒lar bakard─▒.

169-T├╝rklerin ─░slamiyeti Kabul etmeden ├Ânce kullanm─▒┼č olduklar─▒ Takvim, 12 Hayvanl─▒ T├╝rk Takvimidir.

170- Hunlar─▒n Avrupa topraklar─▒na ilerlemesi, M.S. 375 y─▒l─▒nda Kavimler G├Â├ž├╝n├╝n ba┼člamas─▒na neden olmu┼čtur.

171-T├╝rk Tarihinin ve Edebiyat─▒n─▒n bilinen ilk yaz─▒l─▒ belgesi, Orhun kitabeleridir.

172-Orta Asya T├╝rk K├╝lt├╝r├╝ ile ─░slam K├╝lt├╝r├╝n├╝n birle┼čtirilerek, T├╝rk-─░slam K├╝lt├╝r ve Medeniyetinin kurulmas─▒ Karahanl─▒lar ile ba┼člam─▒┼čt─▒r.

173-Tarihte ─░lk kez b├╝t├╝n T├╝rkleri bir bayrak alt─▒nda toplayan T├╝rk toplulu─ču Hunlard─▒r. ┬á

174-T├╝rklerin, Abbasiler d├Âneminde ilk hizmetleri daha ├žok askerlik alan─▒nda olmu┼čtur.

175-Gaznelilerin T├╝rk-─░slam tarihindeki en ├Ânemli ├Âzelli─či, HindistanÔÇÖa ─░slamiyeti g├Ât├╝rmeleridir.

176-Anadolu Sel├žuklular─▒nda ─░kta topraklar─▒ gelirleri hizmet ve maa┼č kar┼č─▒l─▒─č─▒ olarak komutanlara, askere ve devlet adamlar─▒na verilen topraklard─▒r, Bu sistemle hazineden para harcamadan ordu olu┼čturma ama├žlanm─▒┼čt─▒r.

177-T├╝rklerin Avrupa i├žlerine kadar ilerlemelerinin ba┼člang─▒c─▒ olan Kavimler G├Â├ž├╝ B├╝y├╝k Hun devletinin, da─č─▒lmas─▒ndan sonra ba┼člam─▒┼čt─▒r.

178-Anadolu Sel├žuklu devletinde eyaletlerdeki askerlik i┼člerinden Suba┼č─▒ sorumluydu.

179- Orta AsyaÔÇÖda Avar egemenli─činin sona ermesinden sonra 552 y─▒l─▒nda kurulmu┼č olan devlet a┼ča─č─▒dakilerden hangisidir? G├Âkt├╝rkler

180- Anadolu Sel├žuklular─▒ d├Âneminde ├žift├žilere i┼čleyebilecekleri kadar toprak verilir, topraklar ekilip bi├žildikleri s├╝rece babadan o─čula kal─▒rd─▒.Bu durumun a┼ča─č─▒dakilerden hangisine kar┼č─▒ bir ├Ânlem niteli─či ta┼č─▒d─▒─č─▒ savunulabilir? Topraklar─▒n devletin denetimi d─▒┼č─▒nda el de─či┼čtirmesine

181- Asya Hunlar─▒ ile ├çinliler aras─▒nda ya┼čanan en b├╝y├╝k sorun a┼ča─č─▒dakilerin hangisinden kaynaklanm─▒┼čt─▒r? Hunlarla ├çinliler aras─▒nda ─░pek Yoluna egemen olma m├╝cadelesi

182- ─░slam d├╝nyas─▒nda ├Ânemli bir e─čitim ├Â─čretim kurumu olan Nizamiye MedresesiÔÇÖni hangi T├╝rk devleti kurmu┼čtur? Sel├žuklular

183- B├╝y├╝k Sel├žuklularda, fethedilen topra─č─▒n fethedenin mal─▒ olmas─▒, hangisinde etkili olmu┼čtur? Feodal beyliklerin ortaya ├ž─▒kmas─▒nda

184- Anadolu Sel├žuklular─▒mda ikta ad─▒ verilen toprak y├Ânetim sistemi Osmanl─▒larda geli┼čtirilerek d├╝zenli bir ┼čekilde uygulanm─▒┼čt─▒r.Osmanl─▒larda uygulanan bu toprak y├Ânetim sistemi hangisidir? Dirlik

185- Karahanl─▒lar Devleti, hangi ├Âzellikleri ile G├Âkt├╝rk DevletiÔÇÖnden ayr─▒l─▒r? ─░slam dinini kabul etmesi.

186- ─░lk T├╝rk devletlerinde Kurultay─▒n sava┼č, bar─▒┼č gibi ├Ânemli konularda ald─▒─č─▒ kararlar ka─čan─▒ ba─člamazd─▒.Buna g├Âre, Kurultay Dan─▒┼čma meclisine benzemektedir.

187- ─░slamiyetÔÇÖten ├Ânceki T├╝rklerde, sava┼čtan d├Ânen yi─čitlerin a─č─▒rland─▒─č─▒, yoksullar─▒n donat─▒ld─▒─č─▒, dini ve milli bak─▒mdan ├Ânemli g├╝nlerin hep birlikte kutland─▒─č─▒ ┼č├Âlenler yap─▒l─▒rd─▒.Bu ┼č├Âlenlerin hangisini sa─člad─▒─č─▒ savunulabilir? Toplumsal Dayan─▒┼čmay─▒

188- ─░slamiyetÔÇÖten ├Ânce T├╝rk devletlerinde ka─čan─▒n e┼čine ÔÇťhatunÔÇŁ unvan─▒ verilirdi.Hatunun, el├žileri kabul etmesi ka─čan─▒ temsil etme yetkisi vard─▒

Yorumlar   

 
zeynep21
#2 zeynep21 16-12-2013 17:51
├žok uzun
Al─▒nt─▒
 
 
zeynep21
#1 zeynep21 16-12-2013 17:50
├žok uzun biraz daha k─▒sa
Al─▒nt─▒
 

Yorum ekle

G├╝venlik kodu
Yenile